Hver høst deltar Møllebakken skole i Hjelpeaksjonen. Denne aksjonen er et samarbeid mellom Møllebakken skole og hjelpeorganisasjonen ADRA. Vi ønsker å skape en forskjell og gjøre en innsats for andre og har en stor kjærlighet til ADRA sitt arbeid som går svært målrettet til å hjelpe folk til nødvendig utdanning for å skape et bedre liv for seg, familien, sine lokalsamfunn og land. I fjor samlet elevene på Møllebakken inn cirka 280 000 kroner til ADRAs arbeid.

Kommer snart til deg
Tirsdag 3.september og onsdag 4.september vil elever og lærere fra Møllebakken skole igjen gå rundt med innsamlingsbøssene og besøke mange hjem i Bergen.
På fredag 6.september deltar elever og lærere i veldedighetsløp der alle har skaffet seg sponsorer som enten gir et fast beløp eller motiverer elever med å gi et rundebeløp til ADRA avhengig av hvor mye elever og lærere løper.

Fokus for Hjelpeaksjonen i år er utdanning og muligheter til barn i Sør-Sudan.  «Vi håper at de som møter oss er positive og støttende og vil bidra!» sier Rebekka Fosse, kontaktlærer i 9.-10.klasse. – Har man ikke kontanter, er det ikke noe problem. Gaver kan gis med Vipps til skolens lokale ADRA-nummer 531309. Pengene når frem, og hjelpen vi gir, er helt avgjørende for livene til de som mottar den. Hjelpeaksjonen betyr håp for mange mennesker. Det nytter å hjelpe!

Global læring, fattigdom og Bærekraftsmålene er integrerte tema i læreplanen for norsk skole, og elevene ved Møllebakken skole får flere anledninger til å fordype seg i disse temaene hvert år. Med besøk fra ADRA får elevene innsikt i hvordan en hjelpeorganisasjon arbeider med både langsiktig utviklingssamarbeid og nødhjelp i svært fattige lokalsamfunn.
– I tillegg til alt faglig innhold lar vi alltid elevene våre få en mulighet til å gjøre noe praktisk for andre når vi samler inn penger til utdanning i fattige land, sier rektor Antra Sunde. Nestekjærlighet er en viktig verdi på vår skole. Hjelpeaksjonen er nestekjærlighet i praksis.

Se hvordan du hjelper her: www.adranorge.no/hjelpeaksjon

ADRA er Adventistkirkens bistandsorganisasjon med arbeid i ca. 120 land. ADRAs oppgave er å tjene mennesker – så alle kan få de mulighetene i livet som Gud ønsker. Organisasjonen hjelper mennesker i nød uten å diskriminere, i tråd med menneskerettighetserklæringen art. 2. ADRA samarbeider med mennesker i lokalsamfunn, organisasjoner, myndigheter, kirker, skoler og institusjoner for å skape rettferdig, bærekraftig og positiv utvikling. ADRA Norge legger særlig vekt på å bedre kvinners og barns arbeids- og livssituasjon gjennom klimatilpasning og bærekraftig dyrking av mat, inkluderende kvalitetsutdanning og livslang læring for alle.